فرش وینتیج یا پتینه چیست ؟ | مزیا و ویژگی فرش وینتیج و پتینه

همه ی مردم جهان از دیدن فرش های دستباف قدیمی لذت می برند. حس نوستالژی که فرش های قدیمی القا می کنند، لذت بخش است. از طرفی استفاده از فرش های پتینه یا وینتیج ظاهری مدرن به فضا می دهند.

به همین دلیل طراحان فرش با بکارگیری روش های خاص، اقدام به تولید فرش هایی با طرح و سبک قدیمی کردند که وینتیج یا پتینه نام دارد. شستشوی فرش های وینتیج نیاز به دقت خاصی دارد. به همین جهت توصیه می شود برای شستشوی این فرش ها از خدمات قالیشویی معتبر استفاده کنید.

فرش پتینه چیست ؟

باید بدانید که فرش های پتینه قدمت بالایی ندارند و قدیمی نیستند، بلکه فقط  طی مراحل خاصی شدت رنگ فرش نو، را کاهش می دهند و ظاهری قدیمی برای آن ایجاد می کنند.

هنر پتینه سازی به این شکل است که اشیاء نو را با ترفند های خاص به حالت قدیمی و کهنه در می آورند. در حقیقت خبری از شیء عتیقه نیست و تنها به روش های مصنوعی ظاهر قدیمی ایجاد می کنند.

وجود فرش های وینتیج می تواند نمای فوق العاده کلاسیک و مدرن به فضا ببخشد. بعضی افراد علاقه زیادی به این سبک دارند. اما شاید برای بعضی افراد نیز عجیب به نظر برسد که بابت کالایی که ظاهری قدیمی و کهنه دارد هزینه ای پرداخت کنند.

تفاوت فرش قدیمی و وینتیج

تفاوت فرش قدیمی و وینتج

فرش ها در اثر استفاده زیاد کهنه و حالت رنگ رفته می گیریند. فرش های قدیمی از ارزش خیلی بیشتری نسبت به فرش های نو برخوردارند. فرش هایی که بطور طبیعی کهنه شده اند، خیلی گران و با ارزش هستند.

به دلیل علاقه خریداران به سبک قدیمی، طراحان فرش سبک جدیدی از فرش را روانه بازار کردند که ظاهری مانند فرش کهنه دارند اما در حقیقت نو و استفاده نشده هستند.

فرش های دستباف قدیمی بسیار حساس و با ارزش هستند. هر چهار شعبه مینی سیتی در نقاط مختلف تهران آماده ارائه خدمات مانند شستشو، رفو گیری و مرمت فرش می باشند.

تفاوت فرش وینتیج و معمولی چیست ؟

تفاوت اصلی فرش وینتیج و معمولی در طراحی و نقش آنها است. فرش های معمولی دارای طراحی منظم و با قاعده هستند. اما در فرش های وینتیج از طرح های ساده و مینیمال استفاده می شود.

در فرش های معمولی غالباً از رنگ های تند مانند قرمز و سورمه ای استفاده می شود. ولی در فرش های وینتیج رنگ های خنثی مانند کرم و طوسی به چشم می خورد.

فرش های معمولی با فضاهایی با دکوراسیون سنتی و کلاسیک همخوانی دارند. فرش های وینتیج در کنار دکوراسیون مدرن، مینیمال و نئو کلاسیک بسیار شیک و چشم نواز می شود.

فرش دستباف وینتیج

فرش وینتیج دستباف هم طرفداران بسیار زیادی دارد. ابتدا فرش دستباف را آماده می کنند. پس از اتمام بافت فرش، آن را به با روش های خاص می شویند. شستشو را تا زمانی ادامه می دهند که رنگ ها، کمرنگ بشوند. در مرحله بعد با رنگ های گیاهی فرش را دوباره رنگ می کنند.

به دلیل استفاده از رنگ های خاص در فرش دستباف وینتیج، هنگام شستشوی این فرش ها در منزل ممکن است با مشکل رنگ پس دادن فرش مواجه شوید. به همین دلیل حتماً فرش را به قالیشویی با سابقه بسپارید.

البته برای فرش های دستباف هم از هیپروکلرید استفاده می کنند. این روش بیشتر برای فرش های دستباف صادراتی استفاده می شود.

فرش های دستباف پتینه نسبت به فرش های ماشینی پتینه ظریف تر و گران تر هستند. برای ضدعفون کردن این فرش ها از استفاده مواد ضدعفونی کننده به صورت مستقیم بر روی فرش خودداری کنید. از مراحلی که در صفحه ضدعفونی کردن فرش ارائه شده پیروی کنید.

فرش ماشینی پتینه چیست ؟

فرش های قدیمی از قیمت بالایی برخور دار هستند، به همین دلیل هر کسی توان مالی ندارد که فرش های قدیمی دلخواه خود را بخرد.

تولید فرش های ماشینی با طرح های قدیمی، یک راه مناسب برای کسانی است که خواهان این فرش ها هستند.

دقت کنید که ویژگی اصلی فرش پتینه رنگ ملایم یا به اصطلاح کدر و کهنه آن است. در نتیجه نگران نباشید که فرش شما کدر و بی رنگ است. اما اگر مطمئن هستید فرش وینتیج یا معمولی شما کدر شده است، به دنبال علت کدر شدن فرش باشید و آن را رفع کنید.

قیمت فرش پتینه

قیمت فرش ها با هم متفاوت می باشد و نمی توان همه فرش های وینتیج را بر حسب قیمت ثابتی در نظر گرفت.

الیافی که در بافت فرش های ماشینی بکار می رود می تواند نقش تعیین کننده ای در قیمت آن داشته باشد.

قیمت فرش های وینتیج اصولا با توجه به تعداد شانه، اندازه و الیاف بکار رفته تعیین می شود.

انواع فرش های پتینه

انواع فرش های پتینه

فرش های پتینه باهم تفاوت هایی دارند و هر کدام از مدل ها با داشتن یکسری ویژگی ها از قبیل طرح، سبک و رنگ متفاوت می تواند نیازهای مشتریان را برطرف سازد.

قالیشویی مینی سیتی می تواند فرش های وینتیج شما را با بالا ترین کیفیت شستشو دهد. کافیست به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و از شستشو تضمینی بهره مند شوید.

سبک فرش پتینه

فرش های پتینه در مناطق مختلفی تولید می شوند و هر منطقه سبک خاصی در بافت دارد. می توانید بافت های متفاوت را از لحاظ سبک بافندگی بایکدیگر مقایسه کنید و سبک دلخواه خود را انتخاب کنید.

به طور کلی سبک فرش های پتینه به 5 دسته تقسیم می شوند.

انواع سبک فرش پتینه

  • فرش پتینه مدرن
  • فرش پتینه کلاسیک
  • فرش پتینه آنتیک کاری
  • فرش پتینه پلاستر
  • فرش پتینه برجسته

انواع طرح فرش پتینه

طرح فرش پتینه با توجه به شهر یا کشور تولیده کننده نیز متنوع است. هر نقطه از جهان سبک خاص خود را در بافت فرش پتینه دارد.

می توانید طرح های مختلف را بر حسب مکان با یکدیگر مقایسه کنید.

فرش پتینه ترک

فرش پتینه ترک

کشور ترکیه از اولین کشورهای تولید کننده این نوع فرش ها بوده است و تا همین امروز نیز در حال گسترش و متنوع کردن انواع فرش های پتینه می باشند.

فرش های پتینه ترک دارای طرح های ترنج دار و پتینه افشان می باشد و از ابتدا در این فرش ها از رنگ بندی های خاصی استفاده می شده است. همچنین رنگ فرش های پتینه ترک غالباً به طوسی ، نقره ای و کرم می باشند که قابلیت سازگاری با انواع رنگ های دکوراسیون را دارند.

فرش پتینه کاشان

فرش پتینه کاشان

شهر کاشان مهد تولید این نوع فرش ها می باشد و علاقمند به فرش های پتینه یا وینتیج حتی تا شهر کاشان رفته تا خودشان فرش را تهیه نمایند.

فرش های پتینه کاشان با داشتن طرح های مختلف توانسته مدل های متعددی از این نوع فرش تولید کرده بطوری که حتی با رقبای خارجی نیز می تواند رقابت داشته باشد. فرش های وینتیج در کشور ترکیه فقط در ابعاد بزرگ تولید می شوند، اما اگر فرش های کاشان را می خواهید تهیه کنید می توانید فرش وینتیج خود را در متراژ دلخواه سفارش دهید.

 فرش پتینه بلژیکی

 فرش پتینه بلژیکی

طرح های این نوع فرش ها در کشور بلژیک دارای اشکال هندسی مانند مثلث و مربع و در حالت های بسیار ساده و مینیمال می باشند. اما در ایران طرح ها متفاوت از سایر کشور ها است.

رنگ های فرش پتینه

در زمان قدیم فرش های قدیمی که می دیدیم همه به رنگ قرمز و لاکی بودن اما به مرور زمان فرش های طرح قدیم دارای تغییر و تحولاتی شده اند که یکی از این تغییرات تنوع در رنگ های آن می باشد.

در تولید و طراحی فرش های پتینه بیشتر از رنگ های خنثی مانند طوسی، کرم و آبی آسمانی استفاده می شود که نمای آرامش بخش و چشم نوازی به فضا می بخشد.

ترکیب رنگ کرم با سفید در فرش های وینتیج خیلی استقبال شده است. شستشوی فرش سفید نیاز به تخصص دارد و باید سفید شویی فرش انجام شود.

فرش پتینه کرم

فرش پتینه کرم

فرش های پتینه کرم، یکی از جدید ترین رنگ های فرش می باشند که انتخاب مناسبی برای افرادی است که دکوراسیون رنگ های مکمل کرم دارند.

درفرش های پتینه که رنگ کرم دارند شما می توانید طرح و نقش ها را بهتر ببینید چرا که این رنگ باعث برجستگی طرح های موجود روی فرش می شود.

فرش پتینه طوسی

فرش پتینه طوسی

رنگ طوسی به دلیل خنثی بودن بهترین مکمل با انواع دکوراسیون داخلی می باشد و طیف متنوعی از آن در بازار وجود دارد. بطوری که حتی اگر طوسی را به عنوان رنگ دلخواه انتخاب نمودید، امکان اینکه بتوانید با دقت بیشتر طوسی مد نظراتان را بیابید برای شما فراهم شده است.

ویژگی فرش وینتیج یا پتینه چیست ؟

فرش های پتینه نیز مانند فرش های معمولی دارای ویژگی های متفاوت مانند جنس الیاف، تعداد شانه و تراکم و ابعاد هستند که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. همین ویژگی ها در قیمت نهایی فرش ها مؤثر هستند.

تعداد شانه فرش وینتیج

فرش های وینتیج که در حال حاضر در بازار ها عرضه می شوند 500 شانه، 700 شانه، 1000شانه و 1200 شانه می باشند که در بین همه آنها، تراکم شانه ها 1200 از همه ریز تر و ظریف تر بافته شده است.

اندازه فرش  وینتیج

در این نوع فرش ها هیچ محدودیتی در اندازه و ابعاد فرش وجود ندارد و شما می توانید بر حسب متراژفضا، فرش مورد نظر را سفارش دهید.

روش وینتیج کردن فرش ها

برای وینتیج کردن فرش ها باید آن ها را بصورت قدیمی در بیاورند که برای انجام این کار، از ماده ای به نام هیپوکلریت کلسیم یا ماده سفید استفاده می شود.

از این روش بیشتر برای فرش های صادراتی استفاده می شود و به این صورت است که با هیپوکلریت کلسیم که حالت گرد دارد، باعث کهنه نما شدن فرش می شوند.

در گذشته از روش های طبیعی استفاده می کردند. به عنوان مثال فرش های خود را در مسیر رفت و آمد عابرین قرار می دادند تا حالت کهنه به خود بگیرد. یا اینکه با قرار دادن فرش ها در مقابل نور مستقیم خورشید باعث رنگ پریدگی آن می شدند.

مزایای فرش وینتیج یا پتینه

مزایای فرش وینتیج یا پتینه

فرش های وینتیج با داشتن مزایای چشمگیر توانسته نظرات بسیاری را به خود جلب نمایند و امروزه یکی از پرطرفدار ترین نوع فرش ها به حساب می آید. در این بخش به تعدادی از مزایای این نوع فرش پرداخته ایم:

سازگار با انواع دکوراسیون داخلی

شما این نوع فرش ها را می توانید با هر دکوراسیون داخلی به راحتی ست کنید. این فرش ها تلفیق هنر کلاسیک و مدرن هستند و می توانند قابل استفاده برای هر نوع سبک دکوراسیون باشد.

فرش های وینتیج به دلیل داشتن رنگ های متعدد و طرح های مختلف می تواند به دکوراسیون شما زیبایی ببخشند.

داشتن قیمت مناسب

فرش های پتینه بهترین جایگزین برای فرش های دستبافت می باشند و به همین دلیل در مقایسه با قیمت فرش های قدیمی از قیمت مناسب تری برخور دار هستند و می تواند یک انتخاب منطقی برای اکثر مشتریان می باشد.

معایب فرش پتینه

فرش های پتینه غالبا در فضای های مدرن یا نئو کلاسیک کاربرد دارند. این نوع فرش ها در فضاهایی با دکوراسیون سنتی همخوانی ندارند و پیشنهاد نمی شود.

از دیگر معایب آنها می توان به دوام فرش های پتینه در برابر فرش های دستباف اشاره کرد. در مکان هایی پر تردد مانند سالن در مکان های عمومی، فرش های وینتیج به سرعت پوسیده و غیرقابل استفاده می شوند.

کاربرد فرش وینتیج و پتینه چیست ؟

اگر نگران ست شدن فرش وینتیج با وسایل خود هستید باید بدانید که فرش های وینتیج در طیف گسترده ای از رنگ، طرح، جنس و ابعاد تولید می شوند. به همین دلیل با انواع دکوراسیون ها هماهنگ می شوند.

پس می توانید از فرش های پتینه در هر فضایی مانند سالن پذیرایی، اتاق خواب و حتی آشپزخانه استفاده کنید. اگر فرش پتینه در آشپزخانه یا در هر مکان دیگری به لکه غذا و چربی آغشته شد، باید از روش های لکه گیری فرش استفاده کنید.

هم اکنون شما در هر بازار فرش که بروید فرش های ماشینی با طرح های وینتیج می بینید و با قیمت مناسب تر می توانید تهیه نمایید. همچنین شستشو راحت هم یکی از فواید استفاده از این نوع فرش ها می باشد چرا که فرش های قدیمی دستباف علاوه بر سنگین بودن، شستشوی سخت تری دارند.

پتینه و وینتیج به چه معناست ؟

پتینه (PATINA) در انگلیسی به معنی لایه ی رویی در سطح خارجی می باشد در واقع پتینه سطح فلزی زنگار گرفته ای است که شکل طبیعی کهنه و تیره شده باشد.

وینتیج یک لغت فرانسوی می باشد که به لوازم عتیقه یا با عمر بالای 20 سال اطلاق می شود. زمانی که از این واژه برای فرش ها استفاده می شود منظور همان فرش های قدیمی و کهنه می باشد.

در سال 1920 میلادی پتینه به شکل یک رشته حرفه ای معرفی شد و در دهه 1980 تحول بسیاری در این هنر به وجود آمد تا به محبوبیت بین مردم برسد.

بهتر است برای شستشو فرش های وینتیج و پتینه از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید که پیشنهاد ما به شما قالیشویی مینی سیتی می باشد که با داشتن بیش از یک قرن تجربه اعتماد مشتریان را به خود جلب نموده است.

آیا فرش های پتینه کهنه و استفاده شده هستند؟

فرش های پتینه قبلاً استفاده نشده اند بلکه طراحان فرش طی مراحل خاصی ظاهر قدیمی برای این نوع فرش ها ایجاد می کنند. برای آشنایی کامل با فرش های پتینه یا وینتیج به این صفحه مراجعه کنید.

کاربرد فرش وینتیج چیست ؟

فرش های وینتیج نمای بسیار شیک و مدرنی به دکوراسیون های مینیمال، نئو کلاسیک و کلاسیک می دهند. طیف رنگ های خنثی در فرش های پتینه باعث همخوانی آنها با انواع دکوراسیون ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *