فرش ها اشیائی هستند که روح را به خانه هایمان هدیه می کنند. ما ایرانی ها، همیشه به فرشی که زیر پایمان انداخته می شود، اهمیت داده و سعی می کنیم بهترین، زیباترین و با دوام ترین فرش را به عنوان کف پوش منزل انتخاب کنیم.

در گذشته، فرش ها بیشتر از نوع دستباف بودند، اما با خلق شدن انواع جدید نخ، فرش های ماشینی نیز به بازار وارد شده اند و امروز در نقش ها و رنگ های متفاوتی می توان جهت خرید آنها اقدام کرد. یکی از جدیدترین انواع فرش، فرش آکریلیک می باشد که موضوع بحث ما در این مقاله می باشد.

اگر قصد شست و شوی فرش های اکریلیک را دارید، بهتر است به قالیشویی مینی سیتی مراجعه کنید و تمامی خدمات آنها را به بهترین نحو دریافت کنید.

فرش آکریلیک به چه فرشی گفته می شود ؟

فرش آکریلیک که به آنها فرش های ماشینی نیز گفته می شود با نخ آکریلیک، بافته شده است. این نوع نخ، یک ماده مصنوعی است و به دلیل خواص جالب توجهی که دارد از آن برای بافت فرش استفاده می کنند.

برخی مواد شیمیایی به دست آمده از نفت و یا زغال سنگ، تحت واکنش قرار گرفته و به این شکل، نخ های آکریلیک تولید می شوند؛ به همین جهت می توان این نخ آکریلیک را یک نوع فیبر بر پایه سوخت های فسیلی نامید.

از جمله ویژگی های این نوع نخ می توان به سبک بودن، قیمت پایین و نرمی آن اشاره کرد. به دلیل همین ویژگی ها است که از این نخ در بافت فرش های ماشینی آکریلیک استفاده می کنند.

مزیت های فرش اکریلیک

استقبال و محبوبیت فرش های آکریلیک رو به افزایش است و این موضوع به دلیل مزیت هایی است که این فرش دارد. مهم ترین دلایلی که باعث شده اغلب ایرانی ها نسبت به خرید این نوع فرش اشتیاق زیادی داشته باشند، به شرح زیر می باشد. در ادامه مطالب با ما همراه باشید و تمامی مزیت ها و معایب این نوع فرش ها را بشناسید تا در خریدتان دچار سردرگمی نشوید.

بالا بودن دوام

برای ما ایرانی ها، کفپوشی که زیر پایمان قرار می گیرد، بسیار مهم بوده و به دلیل بالا بودن قیمت فرش و برای آنکه از هزینه های جاری خانواده کمک کنیم، لوازم مورد نیازمان را با بهترین کیفیت تهیه می کنیم. از آنجایی که الیاف به کار برده شده در بافت فرش آکریلیک مقاومت خوبی دارد، این نوع فرش نیز کیفیت و دوام بالایی داشته و در اثر رفت و آمد دچار سایش و کاهش زیبایی نخواهد شد.

راحتی در شستشو

یکی از مزیت های قابل توجه فرش آکریلیک این است که این فرش آب را به راحتی به خود جذب کرده و بسیار راحت تر آن را پس می دهد. این راحتی در جذب و تخلیه آب، کمک بزرگی مخصوصا به هنگام شستشو است؛ زیرا میزان آب کمتری برای خیس کردن آن استفاده شده و در عین حال، زودتر نیز  خشک می شود و فرآیند شستن فرش در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

قیمت مناسب

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شده این فرش بتواند جایگزین فرش های دستباف شود، قیمت مناسب آن است. فرش دستباف به این دلیل که برای بافتن آن زحمت زیادی کشیده می شود، قیمت بالایی داشته و شاید هر خانواده توان خرید آن را نداشته باشد.

به دلیل نوع نخ مورد استفاده در بافتن فرش آکریلیک و همچنین فرایند تولید آن به واسطه ماشین های فرشباف، فرش آکریلیک با قیمت بسیار مناسبی در بازار معامله می شود.

ضد آلرژی بودن

یکی از مسائل و مشکلاتی که ممکن است با برخی فرش های دستباف وجود داشته باشد، آلرژی زا بودن آنهاست. برخی مواد خام مورد استفاده برای بافت این فرش ممکن است برای افراد ایجاد حساسیت کند، در حالی که الیاف به کار برده شده در بافت فرش آکریلیک هیت ست شده، ضد حساسیت  هستند و برای افراد احساس مشکلی ایجاد نمی کنند.

فرش آکریلیک هیت ست شده، فرش هایی هستند که به کمک بخار، پرزهای آن از بین رفته است؛ به کمک این تکنولوژی، فرش پرز نداده و ایجاد حساسیت نمی کند.

معایب فرش آکریلیک

یکی از معایبی که در مورد فرش آکریلیک باید اشاره کرد، پرز دادن آن است. این فرش ها پرزدهی بالایی داشته و این موضوع می تواند باعث ایجاد حساسیت در افراد شود.

تنها راهی که در حال حاضر برای برطرف کردن این عیب وجود دارد، هیت ست کردن فرش است. اگر برایتان مهم است که فرش پرز ندهد و ایجاد مشکل نکند، بهتر است برای خرید فرش هایی اقدام کنید که هیت ست هستند و پرز نمی دهند.

کیفیت فرش آکریلیک را چگونه تشخیص دهیم؟

تا به اینجا در مورد مزیت ها و معایب فرش های بافته شده از نخ آکریلیک، موضوعات متفاوتی را بیان کردیم. بعد از آشنایی با نقاط قوت و ضعف این فرش، خوب است در مورد نحوه تشخیص کیفیت این نوع فرش نیز نکاتی بدانید. تعداد گره های فرش های آکریلیک از 25 تا 1000 گره در هر اینچ مربع است.

دقت داشته باشید، هر قدر تعداد گره های فرش در یک اینچ مربع بیشتر باشد، فرش مورد نظر، تراکم بالاتر و دوام بیشتری خواهد داشت. فرش های معمولی بین 120 تا 350 گره، در هر اینچ مربع دارند. در ضمن، برای افزایش کیفیت الیاف مصنوعی، الیاف طبیعی نیز در ساختار فرش استفاده شده و همین موضوع باعث اختلاف کیفیت فرش های ماشینی و یا آکریلیک متفاوت شده است.

تفاوت فرش های آکریلیک با فرش های پلی استر چیست؟

تنها فرش ماشینی موجود در بازار، فرش آکریلیک نیست؛ فرش های پلی استر نیز نوع دیگری از فرش های ماشینی موجود در بازارند و ما در این قسمت قصد داریم به بیان تفاوت هایی که این دو نوع با هم دارند، بپردازیم. خوب است بدانید که الیاف پلی استر که در بافت فرش پلی استر به کار برده می شود، خواصی چون براقیت بالا، دوام بالا، مقاومت بالا در مقابل حرارت و گرما، نرم، با خاصیت عدم ایجاد حساسیت، عدم ایجاد پرز و غیره دارد.

تفاوت فرش آکریلیک و پلی استر

  • فرش آکریلیک در مقایسه با فرش های پلی استر مقاومت و دوام بالاتری دارد.
  • محل هایی که رفت و آمد زیادی در آنها وجود ندارد، بهتر است فرش پلی استر انداخته شود؛ زیرا این فرش مقاومت زیادی در برابر سایش ندارد.
  • فرش های آکریلیک در موقع شستشو، رنگ پس نداده و در برابر نور آفتاب دچار رنگ پریدگی نمی شوند و این در حالی است که فرش های پلی استر، در موقع شستشو دچار تغییر رنگ شده و برخورد نور آفتاب به آنها ممکن است باعث از دست رفتن رنگ تاروپود آن شود.
  • از دیگر تفاوت هایی که می توان بین فرش آکریلیک و پلی استر بیان کرد، مقاومت آن به سایش است. فرش بافته شده با نخ آکریلیک، در مقابل سایش ناشی از رفت و آمد زیاد، دچار آسیب نخواهد شد و زیبایی آن تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.
  • یکی از تفاوت هایی که بین فرش آکریلیک و پلی استر وجود دارد، وجود پرز است. فرش آکریلیک پرز می دهد، در صورتی که فرش بافته شده با نخ پلی استر، پرز تولید نمی کند. البته در فرش های آکریلیک هیت ست شده، این مشکل از بین رفته است
  • کسانی که قصد دارند فرشی با مقاومت متوسط و قیمت پایین خریداری کنند، بهتر است برای خرید فرش های پلی استر اقدام کنند. فرش های پلی استر در مقایسه با آکریلیک قیمت پایین تری دارند.
  • از دیگر تفاوت های قابل توجهی که بین فرش پلی استر و آکریلیک وجود دارد، زیبایی است. فرش بافته شده با نخ آکریلیک، بسیار زیبا و خوش نقش است و فضاهای خالی با کمک چنین فرشی، روحی تازه پیدا خواهند کرد.

سوالات متداول

فرش اکریلیک چیست ؟

فرش آکریلیک که به آنها فرش های ماشینی نیز گفته می شود با نخ آکریلیک، بافته شده است. این نوع نخ، یک ماده مصنوعی است و به دلیل خواص جالب توجهی که دارد از آن برای بافت فرش استفاده می کنند. برای اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

فرش اکریلیک چه مزایا و معایبی دارد ؟

فرش های اکریلیک جزو آن دسته از فرش هایی می باشند که مزیت های بی شمار و معایبی انگشت شمار دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *