شستشوی فرش نجس | شستشوی فرش نجس با آب کر و قلیل

در خانه هایی که فرزند کوچیک دارند و یا از حیوانات خانگی نگهداری می شود امکان نجس شدن فرش ها امری بسیار مرسوم می باشد.

بسیاری از کسانی که با این اتفاق مواجه می شوند به دنبال راه حل هایی برای رفع این مشکل هستند که بتوانند در زمان کوتاه فرش ها را از نجسیات پاک بنمایند.

این موضوع یک مشکل مهم برای افراد مذهبی نیز بشمار می رود که در زمان رخ داد این اتفاق تمام عبادت ها باطل محسوب می شود و باید به سرعت فرش ها را تمیز کنند در غیر این صورت نمی توانند نماز و کار های دینی را به جا بیاورند.

در این زمان بهترین کار ممکن برای حل این مشکل، کمک گیری از یک قالیشویی معتبر می باشد که قالی شویی مینی سیتی با داشتن بیش از یک قرن تجربه می تواند یک انتخاب مناسب برای شما عزیزان باشد.

در این مقاله می خواهیم روش هایی که در احادیث ها برای حل این مشکل آمده است را به زبان ساده تری برای شما عزیزان شرح دهیم تا بتوانید برای همیشه با خیال آسوده این مشکل را حل نمایید.

مراحل تطهیر فرش از نجاست

بطور کلی با اعمال سه مورد می توانیم فرش را به صورت کاملا اصولی از نجاسات پاک بنماییم که به شرح زیر می باشد:

  • برطرف کردن عین نجاست
  • ریختن آب قلیل بر محل نجاست
  • اگر احتیاج بود و یا مایل بودید می توانید در کنار انجام سه مورد بالا از مواد شوینده و همچنین برس استفاده نمایید و محل مورد نظر را شستشو دهید.

پاک کردن فرش نجس با آب کر و آب قلیل

پاک کردن فرش نجس با آب کر و آب قلیل

همانطور که در بالا اشاره نمودیم روش پاک کردن نجسات از فرش ها با آب های کر و قلیل بسیار رایج می باشد دراین بخش می خواهیم به دلیل کاربرد این آب ها در این فرآیند بپردازیم.

آب کر

یکی از روش های مرسوم برای تمیز کردن نجسیات استفاده از آب کر می باشد و هر زمان که این اتفاق رخ می دهد در اولین مرحله سریعا به دنبال یافتن آب کر می باشیم.

آب کر به آب لوله کشی گفته می شود که بطور کلی به یک سیستم جامع آب متصل می باشد.

مقدار آب کر به نسبت آب قلیل بیشتر می باشد و محدود نیست.

آب قلیل

آب قلیل به آبی گفته می شود که شما می توانید با استفاده از یک پارچ و یا کاسه مورد استفاده قرار می گیرد و مقدار محدوری دارد.

شما می توانید با استفاده از هر مدام از این دو آب شستشوی را انجام دهید.

نحوه پاک کردن فرش نجس با آب قلیل

در ابتدایی ترین گام برای تطهیر فرش نجس به وسیله آب قلیل می بایست عین نجاست را پاک نماییم. برای انجام این کار می توان از دستمال و یا هر چیز شبیه به آن استفاده نمایید.

برای اینکه بخواهید این کار را آغاز نمایید باید سه مرتبه بر روی فرش آب بریزید.

زمانی که تطهیر عین نجاست را با استفاده از اب انجام می دهید و پس از ریختن آب این نجاست جدا شد، کافی است 2 مرتبه دیگر بر روی قسمت نجس شده آب بریزید تا تمیز شود.

لازم به ذکر است که شما میبایست بعد از هر مرتبه که آب حتما فرش را باید فشار دهید تا آب درون آنها خارج شود.

به این آب غساله می گویند و بیشتر علما و فقها بر این باورند که در هنگام شستشو میبایست غساله از داخل فرش خارج شود.

نحوه پاک کردن فرش نجس با آب کر

 نحوه پاک کردن فرش نجس با آب کر

آب کر که در واقع همان آب لوله کشی می باشد و یا حتی حوضی که ابعاد آن از رساله گفته شده بیشتر باشد و آب زیادی درون آن قرار داشته باشد. نکته مهم و قابل توجه در مقایسه با تطهیر با آب قلیل نیاز به خارج نمودن غساله از آن نیست.

مراجع تقلید درباره شستشوی فرش بوسیله آب کر می گوید که اگر آب به قسمت های نجس در صورتی که نجاست برطرف شده باشد نیازی ادامه دهیم کافیست با دست آب را حرکت بدهیم تا تطهیر انجام شود.

این آب اگر به جاهای دیگر نفوذ کند موردی ندارد و باعث پیش آمدن مشکل نمی شود.

البته توجه داشته باشید که عین نجاست از بین رفته باشد در غیر این صورت مشکل دارد.

در تطهیر فرش با آب کر در خانه های آپارتمانی می توانید شما یک تشت را زیر فرش قرار دهید و با استفاده از شلنگ یا شیر آب روی آن بگیرید و به محض خارج شدن اب از زیر فرش و ریختن درون تشت فرش پاک می شود.

شستشوی فرش نجس با آب لوله کشی

همنطور که در بالا اشاره کرده ایم آب کر همان آب لوله کشی می باشد و شما می توانید با توجه به مراحلی که در آب کر در نظر می گرفتید نیز حال انجام دهید.

شستشو با آب لوله کشی و یا قلیل فرق آنچنانی ندارند اما تطهیر فرش بوسیله آب کر راحت تر می باشد.

نحوه شستشوی فرش نجس در قالیشویی

نحوه شستشوی فرش نجس در قالیشویی

اگر تطهیر فرش نجس برای شما امری سخت و طاقت فرساس و نمی توانید این کار را در خانه انجام دهید چرا که حتی اگر در خانه اینکار را به بهترین نحوی انجام دهیم ممکن است همچنان فکر کنیم که فرش آلوده است و مجدد بخواهیم فرآیند را از سر بگیریم .

بهرین راه حل کمک گرفتن از یک قالیشویی معتبر و با تجربه است تا این کار را در کوتاه ترین زمان با بهترین کیفیت برای شما انجام دهد.

شستشوی فرش نجس چگونه صورت می گیرد ؟

بطور کلی سه راه حل کلی برای شستشوی فرش نجس وجود دارد به اینگونه که شما می توانید فرش نجس را با استفاده از آب کر و یا قلیل همانطور که در بالا اشاره نمودیم انجام دهیم و یا می توانید راه حل راحت تر که مراجعه به قالیشویی می باشد را انتخاب کنید.

شستشوی فرش نجس با آب کر بهتر است یا قلیل ؟

در جواب این سوال می توان گفت که شستشو فرش نجس با این دو روش تفاوتی با هم ندارد اما به نسبت شستشو با آب کر می تواند راحت تر باشد.

چرا شستشوی فرش نجس را به قالیشویی بسپاریم ؟

به این دلیل که بسیاری از ماها امکان شستشوی فرش ها برایمان ممکن نمی باشد و کار سخت و طاقت فرسایی است در این زمان بهترین کار کمک از یک قالیشویی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *