پاک کردن آدامس از روی فرش

روش های پاک کردن آدامس از روی فرش

آدامس یک ماده نرم و منسجم است که برای جویدن بدون بلعیده شدن طراحی شده است. آدامس‌های مدرن معمولاً یک پوشش شیمیایی پلی‌ال سخت یا پودری تشکیل شده اند و بافت آن ها نیز به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی اجزای پلیمری که دارند نرم ، پلاستیکی و چسبنده هستنند.

این خوراکی شیرین و چسبنده که افراد بسیاری به آن علاقه مندند گاه در صورت سهل انگاری دردسر ساز می شوند.

یکی از این موارد چسبیدن آدامس به لباس، فرش و موکت ، مبل و یا غیره می باشد. درصورت وقوع این اتفاقی خونسردی را خود حفظ کرده و روش های درست را به کار گیرید.

اگر سعی کنید یک آدامس را با دستتان از روی فرش بکشید، فقط کشیده می‌شود و تکه‌ای زشت از باقی مانده چسبناک باقی می‌ماند.

پاک کردن آدامس از روی فرش و جدا کردن بقایای لکه دار مخصوصاً برای افرادی که  قبلا با این موضوع مواجه نشدند چالش برانگیز است، اما هنگامی که نحوه انجام این کار را یاد گرفتید متوجه خواهید شد که استخراج آدامس از فرش کار بزرگی نیست.البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که به صورت آزمایشی یک قسمت از فرش را با مواد ذکر شده تست کنید که مطمئن باشد به بافت فرش شما آسیب نرسد.

 با خواندن این مقاله یاد می گیرید که چگونه آدامس را از فرش پاک کنید و به چه مواردی برای تکمیل کار نیاز دارید.

اگر در مورد نحوه پاک کردن آدامس از روی فرش به دردسر افتاده اید، این راه حل های سریع، آسان و بدون آسیب را بخوانید

قالیشویی مینی سیتی انواع روش های پاک کردن آدامس از فرش را در زیر ذکر کرده است:

پاک کردن آدامس با یخ

پاک کردن آدامس با یخ

روش پاک کردن:

  • چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، کیسه یخ را روی آدامس فشار دهید. یخ را حداقل ۱ دقیقه روی آدامس بگذارید، این کار باعث یخ زدن و سفت شدن آدامس می شود و برداشتن آن را آسان تر می کند.
  • به آرامی آدامس یخ زده را یک چاقوی کوچک یا یک ابزار تیز از روی فرش بردارید.
  • مراقب باشید که الیاف فرش را همراه با آدامس جدا نکنید ، بلند کردن را در امتداد لبه ها شروع کنید و به سمت مرکزآن حرکت کنید.
  • در این مرحله قطعا قسمت اعظم آن را پاک نموده اید. حال اگر مشاهده کردید بقایای سرسختی باقی ماند، آن را با چند قطره ماده حاوی متیل سالیسیلات مانند کرم تسکین دهنده درد ریشه کن کنید.
  • پس از آن می توانید هرگونه تغییر رنگ یا لکه باقی مانده از آدامس روی فرش را با یک ماده شوینده ملایم فرش مانند شامپو فرش پاک کنید. سعی کنید ناحیه را با آب گرم تمیز کنید.

پاک کردن آدامس با سرکه

پاک کردن آدامس با سرکه

سرکه سفید کاربردهای زیادی در خانه دارد و جای تعجب نیست که بتوان از آن برای پاک کردن آدامس از فرش نیز استفاده کرد. در اینجا نحوه قرار دادن سرکه طبیعی روی فرش و هر کاری که می تواند آدامس را از فرش پاک کند را ذکر کرده ایم:

روش پاک کردن:

  • ¼ فنجان سرکه سفید را در مایکروویو گرم کنید.
  • یک پارچه یا حوله تمیز سفید را به سرکه آغشته کنید و سپس آن را روی آدامس بکشید.
  • ازیک چاقو که خیلی تیز نباشد یا کنار قاشق استفاده کنید تا تا جایی که می توانید آدامس را از روی فرش پاک کنید.
  • سپس می توانید از یک مسواک قدیمی برای پاک کردن آدامس باقی مانده استفاده کنید.

پاک کردن آدامس با اسپری روان کننده Wd40

پاک کردن آدامس با اسپری روان کننده Wd40

یکی دیگراز روش های موثر برای پاک کردن آدامس از فرش استفاده از این نوع اسپری است. پر واضح است که آدامس آب گریز است و نمی توان آن را با آب حل کرد. برای تجزیه آن، با استفاده از یک ماده آبگریز دیگر مانند WD-40 این مشکل را حل کنید. (تکنیک WD-40 سریع‌تر از روش یخ می باشد، زیرا لازم نیست منتظر بمانید تا آدامس سفت شود.)

روش پاک کردن:

  • مقدار زیادی از WD-40 را روی لکه آدامس اسپری کنید. سپس اسپری را تا جایی که می توانید نزدیک به قسمت زیرین ناحیه، جایی که آدامس به فرش می رسد، بگیرید. ممکن است لازم باشد از انگشتان خود برای کار با WD-40 روی الیاف فرش استفاده کنید.
  • سپس 5 یا 10 دقیقه صبر کنید.
  • با استفاده از یک پارچه یا برس کوچک، آدامس را در یک جهت پاک کنید یا به آرامی بشویید.
  • در صورت نیاز مقدار بیشتری اسپری  WD-40 اضافه کنید تا آدامس باقی مانده از فرش پاک شود.

پاک کردن آدامس با روغن

پاک کردن آدامس با روغن

در این روش بهتر است به صورت غیر مستقیم روغن را روی یک پارچه یا دستمال برای پاک کردن محل مورد نظر بریزید. البته بهتر است قبل از آن برای آزمایش یک قسمت از فرش را با روغن تست کنید چرا که ممکن است روغن به بافت بعضی از فرش ها آسیب بزند. استفاده از روغن برای پاک کردن به این گونه است که  ضخامت آدامس را کاهش داده و این عمل آسان تر انجام می شود. دقت کنید که بعد از پاک کردن آدامس روغن را از روی فرش پاک کنید.

پاک کردن آدامس با حلال استون

پاک کردن آدامس با حلال استون

برای پاک کردن آدامس می توانید از رقیق کننده لاک مانند استون نیز استفاده کنید. استون برای بسیاری از کارهای دیگر مانند پاک کردن رنگ و یک ابزار مفید برای تمیز کردن می باشد.

پاک کردن آدامس با مایع ظرفشویی و نمک

برای پاک کردن لکه آدامس ابتدا با مایع ظرفشویی روی محل مورد نظر بریزید و بعد از آن مقداری نمک بریزید. بعد از حدود 10 دقیقه با استفاده از یک کارد آدامس را بردارید. مواظب باشید که به پرز فرش آسیب نرسد.

پاک کردن آدامس با آبلیمو و نوارچسب پهن

برای پاک کردن لکه آدامس از فرش آبلیمو را روی سطح ریخته و و بعد از چند دقیقه با دستمال مرطوب آن را پاک می کنیم. اگر بعد از آن مقداری از لکه آدامس باقی مانده بود با استفاده از نوار چسب پهن آن را بردارید. البته مواظب باششید محل مورد نظر خیس نباشد چرا که باعث کش آمدن آدامس می شود و وضعیت را بدتر می کند.

پاک کردن آدامس با الکل

مقداری الکل روی پارچه یا اسفنج بریزید و سپس روی آدامس بکشید و بعد از چند دقیقه آن را با کارد نوک تیز از روی فرش بردارید.

پاک کردن آدامس با تافت مو

هنگامی که تافت را روی آدامس می زنید این کار باعث سفت شدن آدامس شده و پس از آن به راحتی جدا می شود.

پاک کردن آدامس با حرارت اتو

برای پاک کردن آدامس از فرش می توانید از حرارت اتو کمک بگیرید. کافیست یک پارچه نخی را روی آدامس بگذارید و پس از آن اتوی تقریبا گرم را روی آن بکشید. پس از آن آدامس کاملا شل شده و به پارچه می چسبد. سپس از پارچه دیگری برای برداشتن آدامس استفاده کنید. مواظب باشید که از بخار اتو استفاده نکنید و اتو به هیچ عنوان به خود آدامس نچسبد.

چگونه آدامس سیاه کهنه را از فرش بیرون آوریم؟

چند تکه یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار داده و یخ را روی آدامس بگذارید تا آدامس سفت و شکننده شود. بقایای آدامس یخ زده را با یک چاقوی کند یا چاقوی کره خوری خراش دهید

چگونه از فرش پشمی آدامس را بیرون بیاوریم؟

سعی کنید آدامس را منجمد کرده و با لبه تیز آن را خراش دهید، بدون اینکه نگران باشید که به پشم فرش آسیب می رساند

چگونه چیزهای سخت را از فرش بیرون آوریم؟

اگر می‌دانید که ماده موم شمع است، می‌توانید تکنیک یخ بالا را امتحان کنید یا از اتوی گرم استفاده کنید. برای از بین بردن موم با اتو، یک پارچه سفید مرطوب روی لکه قرار دهید. سپس با اتوی که روی حرارت ملایم قرار داده اید، پارچه را تا زمانی که موم را جذب کند اتو کنید. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید و هر بار موم را با قسمت تمیزی از پارچه پاک کنید

چگونه شیرینی های جویدنی را از فرش بیرون آوریم؟

پاک کردن خوراکی هایی مانند آب نبات را با پارچه ای آغشته به آب سرد شروع کنید، که باید چسبندگی آن را شل کند. تکه های بزرگ آب نبات را پاک کنید و سپس از محلول پاک کننده لکه بر فرش استفاده کنید. چند دقیقه صبر کنید، سپس لکه بر را با دقت پاک کنید. اگر لکه باقی ماند، لکه را با یک پارچه تمیز آغشته به سرکه سفید پاک کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *