فرش گلیم چیست | انوع فرش گلیم | شست و شوی فرش گلیم |روش بافت

از گذشته تا کنون استفاده از فرش در تمامی مناطق رایج بوده است و همواره زیبایی بخش منازل و حتی دفاتر بوده است. با گذشت زمان انواع مختلفی از فرش ها تولید و بافته شده اند که یکی از این نوع فرش ها، فرش گلیم می باشد.

فرش های گلیم یکی از سبک ترین انواع فرش هستند که معمولا در مناطق ترک نشین مانند، ترکمن و قفقاز بافته می شوند.

در گذشته بافت این نوع فرش های گلیم با دست و با استفاده از پشم و موی حیوانات بافته می شد، اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، این نوع فرش ها نیز به صورت ماشینی هم بافته می شود و در سراسر ایران نیز در اختیار خریداران قرار می گیرد. پس در نتیجه در بازار امروزی می توان فرش های گلیم را به دو دسته ماشینی و دستبافت تقسیم کرد.

قالیشویی مینی سیتی یکی از بزرگترین قالیشویی های معتبر در تمامی نقاط تهران می باشد که شما می توانید با مراجعه به آن از تمامی خدماتشان بهره مند شوید.

روش بافت یک فرش گلیم

تمامی فرش ها در انواع متخلفی بافته می شوند. حال ما یم خواهیم روش دستبافت فرش گلیم را به طور مختصر برای شما عزیزان شرح دهیم تا آشنایی بیشتری نسبت به این نوع فرش داشته باشید.

بافت فرش گلیم به شرح زیر می باشد :

  • چله کشی : در ابتدای بافت فرش گلیم، باید چله کشی صورت بگیرد. این عمل به گونه ای انجام می شود که دو طناب با اندازه مورد نظر هر فرش، به صورت موازی، زیر دار بسته می شود که به آن زه دار نیز می گویند. پس از انجام این مرحله باید گلوله نخ پنبه، از پشت اولین زه و جلوی دومین زه دار رد شود و از بالای سر دار به پشت پرده برود و از قسمت پایینی دار خارج شود.
  • بستن چوب کوجی : بستن چوب کوجی و تمامی انجام این مراحل نیازمند تخصص و تجربه می باشد. چوب کوجی حالتی استوانه ای شکل دارد که قطرش معمولا 4 سانت است و عرض آن به اندازه دستگاه می باشد.
  • ثابت کردن چله : به دلیل اینکه در حین بافندگی، برای تراکم بیشتر و فشردن پود ها به آن ضربه می زنند، باید چله ها محکم شوند تا به حرکت در نیایند و شکل گلیم از حالتش خارج نشود، برای انجام اینکار معمولا بر روی چله ها کمی چسب می ریزند.
  • زنجیر بافی : این عمل اغلب، قبل از بافتن و برای سرعت بخشیدن به بافت انجام می شود.

انواع فرش گلیم

انواع فرش گلیم

در ابتدای دوران بافندگی فرش، تمامی فرش های گلیم به صورت دستی بافته می شدند، اما امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، ماشین آلات هم پا به عرصه بافندگی گذاشته اند و فرش های گلیم به دو دسته ماشینی و دست بافت تقسیم شده اند.

گلیم دست بافت

این نوع فرش ها به صورت دستی و کاملا حرفه ای بافته می شوند که در قدیم و الایام بسیار طرفداران زیادی داشته است و امروزه این نوع فرش ها از نظر قیمتی نیز بسیار منحصر به فرد هستند و از ارزش مادی معنوی بالایی برخوردار هستند.

گلیم ماشینی

امروزه از دستگاه های پیشرفته ای برای بافت گلیم استفاده می کنند که دیگر از نیروی کار انسانی استفاده نکنند و بافتی دقیق تر انجام دهند. لازم به ذکر است که بافت فرش ماشینی مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

انواع فرش گلیم از نظر بافت

هر هنری دسته بندی هایی دارد تا همه بتوانند در هر طرح و رنگ دلخواهی که می خواهند از آنها بهره ببرند و به مزاج همه سازگار بیاید. در رابطه با فرش گلیم هم این موضوع صدق می کند و انوع بافت های مختلفی در این نوع فرش ها انجام می شود که رد ادامه مطالب به طور کامل توضیحاتی در این رابطه می دهیم.

ساده بافت

این مدل از بافت ها دارای یک رو هستند و از روی نقشه از پیش تعیین شده بافته نمی شوند. نقشه این نوع از گلیم ها معمولا هندسی هستند و در بافت آنها پود هایی یکی در میان از وسط چله عبور داده می شود.

بافت نقش برجسته

در این مدل از بافت، زمینه ساده است، اما طرح های آن به صورت برجسته و یا پرزدار بافته می شوند. این نوع از طرح ها از روی نقشه قالی بر روی تار های گلیم گره می خورند و در پایان کار، پرز های اضافی چیده می شوند.

بافت ورنی

این نوع بافت کاملا متفاوت با سایر بافت ها می باشد. این مدل بافت بدون پرز می باشد و یک رو دارد.

تولید اینگونه از گلیم های ورنی، بدون نقشه و کاملا به صورت ذهنی انجام می شود. این مدل از بافت توسط هنرمندان و بافندگان فرش انجام می شود که بیشتر متعلق به آذربایجان می باشد اما در استان هایی همچون کردستان و کرمان نیز با طرح های متفاوتی بافته می شود.

اولین و بهترین ورنی گلیم را ایل شاهسون در ایران می بافند که قدمتی طولانی دارند.

انواع فرش گلیم از نظر طرح

انواع فرش گلیم از نظر طرح

طرح های فرش گلیم با توجه به بافندگان و منطقه آنها متفاوت می باشد. هر یک از عشایر و اقوام در مناطق مختلف کشور، گلیم مختص خود را دارند. در ادامه مطالب به تمامی این گلیم ها که توسط اقوام متخلف بافته می شوند، می پردازیم.

  • شاهسونی : گلیم های شاهسونی بسیار ظریف هستند و به گلیم سوماک نیز معروف می باشند که در گویش های محلی با نام ورنی شناخته می شوند. طرح های این نوع از گلیم ها اغلب، با طرح حیوانات و اشکال هندسی بافته می شود.
  • لری : اقوام لر در ایران، گلیم های با کیفیتی تولید می کنند که از میان آنها، خورجین های بزرگی را نیز برای نگه داشتن وسایل تولید کرده اند. طرح های این نوع از گلیم ها اغلب از حیوانات و اشکال هندسی الهام گرفته می شود.
  • خمسه : این نوع از گلیم ها مختص مناطق شیرازی می باشد که با نام خمسه شناخته می شود. خمسه اشاره به در هم آمیختن پنج ایل در این استان را دارد. بافت های این نوع از گلیم سوماکی می باشد که با نام ده بید شناخته می شود.
  • بلوچی : همانطور که از نام این نوع بافت گلیم پیداست، این نوع گلیم ها توسط قوم بلوچ بافته می شود و نقش های آن اغلب راه راه می باشد.
  • هرسین : هرسین ها نوعی زیر انداز می باشند که در استان کرمانشاه بافته می شوند. طرح های حاشیه این نوع گلیم ها اغلب ریز و پر نقش هستند.
  • قشقایی : افرادی که این نوع از گلیم ها را می بافند، کوچ نشین ها هستند که در محل اتراق خود اقدام به بافندگی می کنند. این دسته از گلیم ها هم از طرح های حیوانات و اشکال هندسی تشکیل شده است.
  • سنه : این گلیم مخصوص سنندج می باشد که بسیار ظریف و با کیفیت است و عمدتاً طرح های آنها نقوش موسوم به هراتی و با طرح های بوته می باشد.
  • ترکمن : مهم ترین ویژگی های این نوع از گلیم ها، رنگ آن است که رنگ قرمز روشن، نقش اصلی در بافت آن دارد. این گلیم ها بسیار سبک و محکم می باشند که طرح ها و نقش های آنها را گل و بوته تشکیل می دهد.
  • زرندی : این نوع از گلیم ها بافتی کوچک و حالتی پاک درا دارند که بسیار بلند و با کیفیت هستند. این نوع از گلیم ها در استان های ساوه، زرند و قزوین بافته می شوند.
  • افشاری : گلیم های افشاری طرحی با رنگ طبیعی و یا سیر دارند که ستاره های زیادی در آن نقش بسته است.

معایب و مزایا فرش گلیم

مزایا و معایبی در تمامی انوع فرش وجود دارد که هنگام خرید باید به این نکات توجه داشته باشیم تا بتوانیم خریدی مطمئن و آسان را تجربه کنیم. در ادامه به تمامی مزایا و معیاب فرش گلیم پرداخته ایم.

مزایا فرش گلیم

یکی از بارز ترین مزایای یک فرش گلیم، سبکی آن است. این موضوع می تواند به راحتی فرش های گلیم را قابل حمل کند و اگر شما بخواهید که این نوع فرش ها را برای شست و شو به قالیشویی ببرید، مشکلی در حمل آن بوجود نخواهد آمد.

از دیگر مزایای گلیم می توان به این موضوع پرداخت که، شما می توانید از گلیم ها به عنوان تابلوی تزئینی استفاده کنید. همچنین قیمت پایین گلیم ها، مزیتی برای آن محسوب می شود. شست و شوی اینگونه از فرش های گلیم به راحتی انجام می شود و همچنین استفاده از الیاف طبیعی در اینگونه از فرش ها سبب شده است تا بوی نا مطبوعی از خود حاصل نکنند.

معایب فرش گلیم

از جمله معایب این نوع از فرش ها می توان به، محدود بودن آنها در رنگ ها و طرح ها اشاره کرد. به دلیل استفاده از الیافت طبیعی در بافت این نوع از فرش ها، نمی توان به راحتی هر طرح و رنگ دلخواهی را تولید کرد.

شست و شوی فرش گلیم

شست و شوی فرش گلیم

امروزه بسیاری از افراد نه توانایی شست و شوی فرش و نه وقت انجام آن را دارند. پس بنا بر این بهتر است به قالیشویی های معتبری مراجعه کنیم تا در شست و شوی فرش به ما کمک کنند و نتیجه قابل قبولی را به ما ارائه دهند.

گلیم یک فرش سبک اما ظریف می باشد که باید حتما در شست و شوی آن اقداماتی را رعایت کنیم تا به بافت فرش آسیبی نرسد. شما می توانید با مراجعه به قالیشویی مینی سیتی تمامی خدمات شست و شوی فرش خود را به بهترین نحو دریافت کنید.

گلیم چاکدار چیست ؟

گلیم های چاکدار به صورت دستی بافته می شوند و همانگونه که از نامشان پیداست، هنگام بافت، بافنده چاک های زیادی را در بافت آن ایجاد می کند که این نوع فرش ها را از لحاظ بافتی، به نوعی خاص تبدیل می کند.

اینگونه از گلیم ها کاملا ظریف و همینطور زیبا هستند که در طرح های ساده و همینطور رنگی بافته و عرضه می شوند.

گلیم فرش فانتزی

گلیم فانتزی به نوعی از فرش های گلیم می گویند که طر حای آنها فانتزی می باشد. فانتزی بریا محیط های مدرن استفاده می شود ور در بسیاری از خانه ها مشاهده می شود که طرح هایی ساده اما شیک بر روی فرش هایشان نقش بسته است.

برای بر طرف کردن لکه های ناشی از بی احتیاطی بر روی فرش گلیم خود، می توانید به صفحه لکه گیری فرش مراجعه کنید.

تفاوت فرش گلیم با سایر فرش ها

هر دوی این محصولات، نتیجه کار هنرمندان می باشند و بسیار ارزشمند هستند.

فرش ها لطافت بیشتر و همینطور خاص تری نسبت به گلیم دارند و همچنین دشواری های بافت بیشتر می باشد.

از بازه قیمتی نیز، فرش گران تر از گلیم می باشد چراکه نوع بافندگی آن، سخت تر از گلیم می باشد. در تولید و بافت گلیم از نخ پشمی و هیمنطور پنبه ای استفاده می کنند اما در فرش ها نیز از ابریشم هم استفاده می کنند که همین امر سبب ظرافت و زیبایی بیشتر آن می شود.

همچنین طرح های متنوع تری نسبت به گلیم، در فرش های معمولی موجود می باشد و گلیم از این تنوع برخوردار نیست.

تفاوت بین فرش گلیم و جاجیم

تفاوت بین فرش گلیم و جاجیم

تفاوت این دو محصول زیبا از نظر ابعاد، روش بافت، ضخامت و همینطور چله و طرح آنها می باشد. ضخامت جاجیم، چیزی ما بین پارچه و گلیم است. دار اصل از جاجیم فقط به عنوان یک زیر انداز و یا پارچه استفاده می شود.

همانطور که در ابتدای مطالب مطرح کررده ایم، گلیم محدودیت خاصی از نظر اندازه و ابعاد ندارد و به هر اندازه دلخواهی می توان بافت، اما این موضوع در رابطه با جاجیم صدق نمی کند.

قیمت شست و شوی فرش گلیم

قیمت شست و شوی اینگونه از فرش ها طبق اتحادیه قالیشویی ها ابلاغ می شود. حال شما برای اطلاع از این قیمت ها و هیمنطور روش شست و شوی آن می توانید به صفحه تماس با ما مراجعه کنید و اطلاعاتی کامل در این رابطه بدست آورید.

قالیشویی در تهران

مینی سیتی با احداث و تاسیس شعباتی در تمامی نقاط تهران، توانسته است به همه همشهریان عزیز بهترین خدمات را ارائه دهد و همچنین توانسته است دسترسی تمامی کسانی که در تهران و مناطق مختلف تهران زندگی می کنند را به قالیشویی آسان سازد تا با کسری از ثانیه به همه هموطنان خدمات خوبی ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *